Uzmanlık Tezim

 

 

ÖRGÜTSEL VE İŞLEVSEL AÇIDAN

KAMU KURULUŞLARINDA HALKLA İLİŞKİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ,

BU DEĞERLENDİRMELER IŞIĞINDA

 İÇİŞLERİ BAKANLIĞI’NDA

 HALKLA İLİŞKİLERİN

YAPILANDIRILMASI

 Uzmanlık Tezi

 Mustafa Sami KOÇ

 ANKARA-1996

 

SUNUŞ 

       Modern devletin gelişmesinin temel çizgilerinden biri, yönetimin faaliyetlerinin gittikçe karmaşıklaşmasıdır. Bu yapının olumsuz sonuçlarını gidermek için yönetim ile yönetilen arasında iki yönlü bir iletişime ihtiyaç duyulmaktadır. Günümüzde bu iletişim aracı halkla ilişkiler faaliyetidir. Yönetime bilgi sağlayan halkla ilişkiler, aynı zamanda etkili ve verimli bir yönetimin gelişmesine de katkıda bulunmaktadır. Bu nedenle, kamu kuruluşlarındaki halkla ilişkilerin değerlendirilmesine yönelik olarak İçişleri Bakanlığı Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığınca belirlenen “Örgütsel ve İşlevsel Açıdan Kamu Kuruluşlarında Halkla İlişkilerin Değerlendirilmesi, Bu Değerlendirmeler Işığında İçişleri Bakanlığında Halkla İlişkilerin Yapılandırılması” isimli APK uzmanlık tezi üç ana bölümde incelenmiştir.

           Birinci bölümde genel olarak halkla ilişkilerin tanımı yapılmış, tarihçesi anlatılmış, reklam ve propagandadan farklı yönlerine değinilmiş, yönetimin halkla ilişkiler gereksinimi üzerinde durulmuş ve bölümün sonunda ise Türkiye’deki halkla ilişkilerin gelişimi hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır.

             Araştırmanın kapsamını; tüm kamu kurum ve kuruluşları ile İçişleri Bakanlığı merkez teşkilatındaki Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği, halkla ilişkiler birimi bulunan Sivil Savunma, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü ile bağlı kuruluşlarından Emniyet Genel Müdürlüğü oluşturmaktadır.

                Örgütsel ve işlevsel açıdan kamu kuruluşlarındaki hakla ilişkilerin değerlendirildiği ikinci bölümde Bakanlıklar, Kitler ve Kamu Bankaları, Diğer Merkez Kuruluşları, Üniversiteler, Valilikler ve Belediyeler gruplarındaki kuruluşların örgütsel ve işlevsel yapılanması ortaya konulmuş, sonunda bir değerlendirmeye yer verilmiştir. Bu bölümün değerlendirilmesi yapılırken yazılı kaynaklardan, DPT ve TODAİE tarafından yapılmış anketlerden yararlanılmıştır.

            Üçüncü bölümde ise İçişleri Bakanlığındaki halkla ilişkiler yapılanması merkezi düzeyde değerlendirilmiş, bu değerlendirmeye Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği ile halkla ilişkiler birimi bulunan Genel Müdürlükler dahil edilmiştir. Değerlendirme yapılırken örgütsel ve işlevsel açıdan kamu kuruluşlarındaki halkla ilişkiler baz olarak alınmış ve Bakanlıktaki halkla ilişkilerin bugünkü somut durumu hakkında bilgi verilmiştir. Bu bölümde yazılı kaynaklardan yararlanılmasının yanı sıra yöneticilerle yüz yüze görüşmeler de yapılarak uygulamalar hakkında bilgi edinilmeye çalışılmıştır. Bölümün sonunda bir değerlendirme yapılmış, sorunlar ile çözüm önerilerine yer verilmiştir. Araştırmanın sonuç kısmında ise ortak sorunlara çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır.

Mustafa Sami KOÇ

 

İÇİNDEKİLER

 

-SUNUŞ I
-İÇİNDEKİLER III
-TABLO DİZİNİ VII
-KISALTMALAR IX
BİRİNCİ BÖLÜM

HALKLA İLİŞKİLER VE YÖNETİM

 

  I. HALKLA İLİŞKİLERİN TANIMI VE AMAÇLARI 1
 II. HALKLA İLİŞKİLERİN TARİHÇESİ 3
III. HALKLA İLİŞKİLERİN SINIRLANDIRILMASI 4
      A. Halkla İlişkiler ve reklam 5
      B. Halkla İlişkiler ve Propaganda 5
IV. YÖNETİMİN HALKLA İLİŞKİLER GEREKSİNİMİ 7
      A. Toplumun Bilgi Edinme İhtiyacı ve Türk Kamu Yönetiminde Bilgi Verme 7
      B. Yönetsel Etkinlik ve Toplumda olumlu görüntü yaratılması 9
 V. Türkiye’de Halkla İlişkilerin Gelişimi 11
İKİNCİ BÖLÜM

ÖRGÜTSEL VE İŞLEVSEL AÇIDAN KAMU KURULUŞLARINDA

HALKLA İLİŞKİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ

 

  I. HALKLA İLİŞKİLER BİRİMLERİNİN ÖRGÜTSEL YAPISI 16
      A. Kamu Kuruluşlarında Bulunan Halkla İlişkiler Birimleri 16
      B. Halkla İlişkiler Birimlerinin Mevzuat İçindeki Yeri 17
      C. Halkla İlişkiler Birimlerinin Örgüt İçindeki Yeri ve Statüsü 18
      D. Halkla İlişkiler Birimlerinin Personel Yapısı 20
           1. Yüksek Öğrenim Görmüş Personel 20
           2. Destek Personeli 22
           3. Toplam Personel 24
           4. Yönetici Personel 25
           5. Halkla İlişkiler Personelinin Hizmet-İçi Eğitimi 26
 II. KAMU KURULUŞLARINDA HALKLA İLİŞKİLERİN İŞLEVSEL YAPISI 27
      A. Yönetimin Yapısının ve Kararlarının Halka Açıklanması 28
           1. Kitle İletişim Araçlarından Yararlanma 28
               a) Basın İle İlişkiler 29
               b) Radyo TV ile İlişkiler 31
               c) Yayın Faaliyetleri 32
           2. Sosyal İletişim Araçlarından Yararlanma 37
      B. Yönetimin Halkın Gereksinim ve isteklerini Öğrenmesi 37
           1. Basını İzleme 37
           2. Yönetici ile Halkın Yüz yüze İlişkileri 38
           3. Kamuoyu Araştırmaları 39
           4. Vatandaşların kişisel Başvuruları 41
III. HALKLA İLİŞKİLER BİRİMLERİ ARASINDA İŞBİRLİĞİ VE KOORDİNASYON 42
IV. DEĞERLENDİRME 44
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

İÇİŞLERİ BAKANLIĞINDA HALKLA İLİŞKİLERİN

YAPILANMASI

 

  I. AMAÇ VE KAPSAM 47
      A. Amaç 47
      B. Kapsam 47.
 II. ÖRGÜTSEL YAPILANMA 48
      A. Örgütsel Yapılanma Süreci 48
      B. Örgütlenmenin Bu Günkü Durumu 49
           1. Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği 49
           2. Bakanlığın Diğer Birimlerinde Gerçekleştirilen Halkla İlişkiler

Hizmetlerine İlişkin Örgütsel Yapı

50
               a) Sivil Savunma Genel Müdürlüğü 50
               b) Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü 50
           3. Emniyet Genel Müdürlüğü 50
      C. Personel 51
           1. Halkla İlişkiler Hizmetlerinden Sorumlu Personelin Nitel ve Nicel

Durumu

51
           2. Personelin Hizmet-içi Eğitimi 54
III. HALKLA İLİŞKİLERİN İŞLEYİŞİ 54
      A. Bakanlığın Yapısını ve Çalışmalarını Tanıtma Faaliyetleri 55
           1. Basınla İlişkiler 55
           2. Radyo- TV 57
           3. Yayın Faaliyetleri 59
                a) Kitaplar 59
                b) Dergiler 61
                    (1) Türk İdare Dergisi 61
                    (2) Sivil Savunma Dergisi 63
                    (3) Polis Dergisi 63
                    (4) Jandarma Dergisi 63
                c) Diğer Dergiler 64
           4. Sosyal Etkinlikler 66
                a) Sivil Savunma Günü 66
                b) Emniyet teşkilatının Kuruluş Yıldönümü 67
                c) Trafik Haftası 67
      B. Kamuoyunun Dilek ve Şikayetlerini Tanıma Faaliyetleri 68
           1. Basını İzleme 68
           2. Yüz yüze İlişkiler 70
           3. Kamuoyu Araştırmaları 71
           4. Vatandaş Başvuruları 71
           5. Diğer Faaliyetler 74
      C. Bürokratik İşlemlerin Azaltılmasına Yönelik Faaliyetler 76
           1. Ahvali Şahsiye ile ilgili İşlemler 77
           2. Pasaport İşlemleri 79
           3. Trafik İşlemleri 79
           4. Silah Ruhsatları 80
           5. Patlatıcı Maddeler 80
           6. Parmak İzi 80
           7. Güvenlik Soruşturmaları 81
           8. Yerel Yönetimler 81
           9. Çeşitli Düzenlemeler 82
IV. HALKLA İLİŞKİLER BİRİMLERİNİN İŞBİRLİĞİ VE

KOORDİNASYON DURUMLARI

83
 V. DEĞERLENDİRME 84
SONUÇ 91
KAYNAKÇA 93

TABLO DİZİNİ

 

Tablo No Sayfa
1. Kamu Kurumlarındaki Halkla İlişkiler Birimlerinin Örgüt Şemasındaki Türüne Göre Sınıflandırılması 18
2. Halkla İlişkiler Birimlerinin Bağlı Olduğu Makam 19
3. Halkla İlişkiler Birimlerinin teşkilat Yapısı İçindeki Yeri 20
4. Halkla İlişkiler Birimlerinde Görevli İletişim Fakültesi Mezunu Personel Mevcudu 21
5. Halkla İlişkiler Birimlerinde Görevli Yüksek Öğrenim Görmüş Diğer Personel Mevcudu 22
6. Halkla İlişkiler Birimlerinde Görevli Destek Personeli Mevcudu 23
7. Halkla İlişkiler Birimlerinde Görevli Toplam Personel Durumu 24
8. Halkla İlişkiler Birimlerinde Halkla İlişkilerle İlgili Bir Hizmet-içi Eğitim Programı Uygulama Eğilimi 27
9. Kamu Kuruluşlarında En üst Yönetici Dışındaki Kişilere Basına Açıklama Yetkisi Verilmesi 30
10. Halkla İlişkiler Birimlerinin Kurum İçine Yönelik Dergi Hazırlama Eğilimleri ve Bunların Adedi 33
11. Halkla İlişkiler Birimlerinin Kurum İçine Yönelik Yıllık Hazırlama Eğilimleri ve Bunların Adedi 33
12. Halkla İlişkiler Birimlerinin Kurum İçine Yönelik Bülten Hazırlama Eğilimleri ve Bunların Adedi 34
13. Halkla İlişkiler Birimlerinin Kurum İçine Yönelik Gazete Hazırlama Eğilimleri ve Bunların Adedi 34
14. Halkla İlişkiler Birimlerinin Kurum Dışına Dağıtımı Yapılan Dergi Hazırlama Eğilimleri ve Bunların Adedi 35
15. Halkla İlişkiler Birimlerinin Kurum Dışına Dağıtımı Yapılan Yıllık Hazırlama Eğilimleri ve Bunların Adedi 35
 

16.

 

Halkla İlişkiler Birimlerinin Kurum Dışına Dağıtımı Yapılan Bülten Hazırlama Eğilimleri ve Bunların Adedi

 

36

17. Halkla İlişkiler Birimlerinin Kurum Dışına Dağıtımı Yapılan Gazete Hazırlama Eğilimleri ve Bunların Adedi 36
18. Halkla İlişkiler Birimlerinin Yürüttükleri Hizmetlere İlişkin Anket ve Kamuoyu Araştırmaları Yapma Eğilimleri 40
19. Personelin Nitel ve Nicel Durumu 51
20. Personelin Nitel ve Nicel Durumu 52
21. Bakanlığın Halkla İlişkiler Hizmetinde Görevli Toplam Personel 53
22. İçişleri Bakanlığının Basınla İlgili Faaliyetleri 56
23. Yazılı Soru Taleplerinin Cevaplandırılma Eğilimi 57
24. Kitapların Yıllara Göre Sayısal Dağılımı 60
25. Kitapların Konularına Göre Sayısal Dağılımı 61
26. TİD’de Yayınlanan Makale, İnceleme ve Çevirilerin Ana Konulara Göre Dağılımı 62
27. Emniyet Hizmetlerini Tanıtma Amacıyla Çıkarılan Broşürler 65
28. Sivil Savunma Hizmetlerini Tanıtıcı Broşürler 65
29. Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliğinde Gazete ve Dergi Sayıları 69
30. Vatandaş Başvurularının Birimlere Göre Dağılımı 71
31. Vatandaş Başvurularının Konularına Göre Dağılımı 72
32. Vatandaş Başvurularının Birimlere Göre Dağılımı 73
33. Vatandaş Başvurularının Konularına Göre Dağılımı 73
34. Ankara İlinde 155 Polis İmdat Servislerine Yapılan Müracaatlar. 75

  KISALTMALAR

 

a.g.e : Adı Geçen Eser
a.g.m : Adı Geçen Makale
b. : Baskı
Bkz. : Bakınız
s. : Sayfa
AKKM : Ana Komuta Kontrol Merkezi
APK : Araştırma, Planlama Ve Koordinasyon
BYYO : Basın Yayın Yüksek Okulu
DPT : Devlet Planlama Teşkilatı
EKKM : Emniyet Komuta Kontrol Merkezi
İPRA : Uluslar Arası Halkla ilişkiler Derneği
KAYA : Kamu Yönetimi Araştırma raporu
KHK : Kanun Hükmünde Kararname
KİT : Kamu İktisadi Teşebbüsleri
MEHTAP : Merkezi Hükümet Teşkilatı Araştırma Projesi
MGK : Milli Güvenlik Kurulu
MİA : Mülki İdare Amirliği
MPM : Milli Prodüktivite Merkezi
MÖ. : Milattan Önce
TİD : Türk İdare Dergisi
TODAİE : Türkiye Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü
TRT : Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu

 

 

AÇIKLAMA:  İçindeki tabloların bozulması nedeniyle uzmanlık tezinin tam metni burada paylaşılamamıştır.

 

Check Also

Türkçe “Türk Bağımsızlığı”*

“Türk milletinin en önemli özelliği bağımsızlığa olan düşkünlüğüdür. Bu gelenek yüzyıllar boyunca dil sayesinde günümüze …

Bir yanıt yazın